2.300 Km op de skates naar Santiago de Compostela voor wezen in Nepal

Dag 31

Dag 31 van Hospital de Orbigo naar Molinaseca.

Rammel, rammel, rammel dat is onze wekker, de karretjes van de schoonmaaksters. Mooi op tijd want aan zo'n klim als vandaag moet je niet te laat beginnen. Na een vrij vlak stuk over een heuvelrug zien we de pieken van de bergen met nog enkele plekken sneeuw.

We belanden rond tien uur in Astorga en bewonderen het mooie Plaza Mayor waar twee beelden met hamers de klokken bewerken als half of een heel uur is en we moeten hier zeker op wachten volgens de plaatselijke bewoners wat we natuurlijk ook doen onder het genot van een bakje koffie. We bewonderen het Palacia de Gaudi waar jullie vast wel kunnen raden wie deze heeft ontworpen! En ik ga nog even de Catedral binnen om deze te bewonderen en in het aangrenzende museum een stempeltje te halen.

Even boodschappen voor de lunch en hup daar gaan we weer, door naar de hoogste top van onze reis Cruz Ferro.

Zwoegen, zwoegen en zwoegen, bij iedere bocht even wachten om te kijken of pa er wel aan kom anders moeten we terug. Onderweg stopt er een auto een man springt eruit en maakt fotos van die gekke Hollander op de skates. Boven bij het Cruz Ferro staat hij er ook en blijkt het een fotograaf die alles van de Camino op de gevoelige plaats zet. Hij vraagt mij voor het kruis te poseren, even gegevens uitgewisseld en met een beetje geluk stuurt hij de fotos op.

De afdaling doe ik grotendeels achter de fiets van pa en was beslist geen pretje, totaal verkrampt kom ik beneden na een afdaling van 10 km. Hierbij passeren we nog het authentieke plaatsje El Acebo waar ik net op tijd tot stilstand kan komen voor het zeer authentieke wegdek, even bijkomen van de schrik skates uit en lopend genieten van dit mooie dorpje.

In Molinaseca een kleine zeven kilometer verder mogen we in de tuin van een schitterende Alberge kamperen.

S'avonds loopt het met het eten een beetje uit de hand, veel lol met elkaar en de restaurant eigenaar. Na halve liters bier, enkele flessen wijn en een Veterano gaan we lichtelijk aangeschoten terug naar de Alberge en het lukt ons nog onze tenten te vinden! Wat zal dat vannacht een snurkparade worden, maar goed dat wij buiten slapen.

Frans van Krugten

Jullie reis blijft boeiend en imponerend.
Nog even en de laatste loodjes zitten erop.
Succes en hou de boel heel.