2.300 Km op de skates naar Santiago de Compostela voor wezen in Nepal

Testtochtje?

Dan breek de tijd aan dat je toch eens een testtochtje wil gaan maken.

Dit vertel je natuurlijk in je directe omgeving, gewoon omdat je er zo vol van ben dat je het niet voor je kan houden.

Dan is daar je vader die bij de vooraankondiging van de reis al eens liet vallen dat hij eigenlijk wel op de fiets mee zou willen gaan. Hierover nadenkend, zijn leeftijd (79) in ogenschouw genomen hem toen duidelijk verteld wat deze reis betekende. Waarom ik dit avontuur ging ondernemen en dat het fysiek best een pittige reis kan worden. Hem gevraagd dit allemaal in overweging te nemen en hem van de nodige informatie van de routeen reisverhalen van fietsende pelgrims naar Santiago de Compostela voorzien.

Kort samengevat, alle informatie en mijn gesprek met hem had hem alleen maar meerbevestigd in zijn besluit om met me mee te gaan, dus ook deze testtocht ging echt niet gebeuren zonder pa!

We hebben gewacht op een mooie dag (24 april) om nog een beetje fris maar met een schitterend zonnetje te vertrekken naar Haarlem.

Waarom Haarlem? Haarlem is de startplaats waar de routebeschrijving van Clemens Sweerman begint, omdat hier in het verre verleden veel pelgrims uit Alkmaar, Amsterdam en diegene die per boot vanuit Scandinavië aankwamen vertrokken.

Voor hun vertrek vonden zij onderdak in het St. Jacobs Godshuis waarvan de gebouwen er nog grotendeels staan en waar je tegenwoordig nog steeds voor onderdak en voor een stempel in je

Credentional del Pelegrino terecht kan.

Om 8:30 vertrokken ter hoogte van de Rottemeren als eerste op weg naar Zoetermeer om door te gaan naar Leiden voor ons eerste bakje koffie.

Ik moet zeggen dat we als eerste tot de constatering zijn gekomen dat we nog een spoedcursus kaartlezen moeten volgen want zodra we ergens in de buitenwijken van steden belanden maken we onbedoeld vele kilometers meer dan dat de bedoeling is. Maar ja, ik weet wel dat er vele wegen naar Rome leiden, maar boordjes naar Oegstgeest die 3 verschillende richtingen op wijzen is tochecht héél verwarrend

Undecided

In Leiden op een terrasje op eenboot met rondom ons een gezellig drukke markt neergevleid, waar pa het onthaasten van onze reis nog niet in de vingers heeft en al mopperend

Yell
een bakje koffie gaat halen omdat ze op ons drijvend terrasje niet serveren Maar uiteindelijk toch heerlijk in het zonnetje ons bakje genuttigd en de lege kopjes laten staan, moeten ze ook maar wat doen vind pa!

Na een worsteling over stadskeitjes weer op weg richting Haarlem, waar wij halverwege mensen met bloemen zagen staan. Ik dacht eerst dat iemand ze had gewaarschuwden dat ze daarvoor ons klaar stondenmet bloemen. Maar dichterbij gekomen bleek dat toch iets overdreven en waren we midden in het Bloemencorso terecht zijn gekomen.

Maar ergens wisten ze toch dat wij er aan kwamen en dat wij naar Spanje

gingen om geld in te zamelen voor het goede doel

en dat pa mee ging

op de fiets!

Alle nationaliteiten waren aanwezig, waaronder een hele boot vol Noorvrouwen

enJapanners

die natuurlijk op de foto wilden.

Aangekomen in Haarlem ontvangen door hele vriendelijk mensen die ons een hele rondleiding hebben gegeven en veel verteld hebben over het verleden van de gebouwen, de kapel en natuurlijk ook over de vele mensen, instanties en leefgemeenschappen die hier hadden gewoond.

Als laatste samen met onze gidsen en een van de kinderen naar de prachtige

St. Jacobs kapel met zijn

gebrandschilderde ramen. Daar gaat de doos met stempel en stempelkussen open en krijgen wij onze eerste stempel in het Credentional del Pelegrino.

Dan verteld een van onze gidsen dat ze net een nieuw boek over pelgrimeren heeft uitgegeven waarvan wij er een van haar nemen en zij hem met een verassende tekst signeert voor ons...

dit wordt goud waard! Voor ons in ieder geval!

Dan lekker lunchen op een terrasje, nog in gesprek raken met mensen die de tocht ook gaan maken op de fiets.. toeval bestaat niet. En dan weer langs de kust Zandvoort, Katwijk, Wassenaar, Scheveningen, minder spraakzaam en met enige onderbrekingen voor een natje en een droogje( en natuurlijk een ijsje met dit weer) gestaag maar al iets vermoeid weer afzakken naar Rotterdam. Alwaar wij aangekomen bij het vliegveld Zestienhoven even langs de weg moesten gaan zitten want de benzine was even op... maar na het nuttigen van een appeltje, wat koekjes en energiedrank konden we de laatste kilometers weer aan.

Thuisgekomen kwamen we tot ontdekking dat er een rede was dat we wat minder spraakzaam waren op de terug reis, we hadden namelijk dik 160 kilometer afgelegd...

en dat voor een eerste testtochtje! Ik heb mijn vader gelijk gerustgesteld dat we deze afstanden niet tijdens onze reis gaan doen, maar dat we gemiddeld met de helft al zeer tevreden moeten zijn en ook van de omgeving moeten kunnen genieten.

Al met al een geweldige dag, goeie test, veel kilometers, veel heuvels, veel slecht wegdek (zeker 90%), leuke mensen ontmoet en gesproken, veel moois gezien, realistischer dan dit konden we het niet maken.

Wij zijn er klaar voor! Ja toch pa?

Wink

Gerrit

Beste Kasper (en pa),
Net terug uit Nepal voor het bezoeken van de projecten van Stichting Mitrata, eerst natuurlijk jouw verhaal gelezen van de testtocht! Geweldige prestatie hoor, en dan te bedenken dat dit 'slechts' een eerste testtocht is. Wat gaat dan dan niet worden, dat hele end naar Compostela. Ik kijk alweer uit naar je volgende verhalen en belevenissen. In ieder geval 'skate' ik in gedachten met jullie mee. Heel, heel veel succes met de tocht.
Gerrit

gpreiss@mro.demon.nl

Ben zo trots als een pauw
op paps en op jou!

Ria van Doodewaard

Kasper en Johan

We hoor de van oma dat je weer een reis ging maken met je vader samen .
Hoor het te huis in Nepal .
Dit is echt geweldig.
Wij wensen jou en je vader veel succes met deze reis.

Toon en Ria

Opperdushi

Hoi Kasper en "papa",

Wat bijzonder dat je dit met je pa gaat doen.
En met respect voor zijn leeftijd een hele prestatie.
Heel veel succes gewenst jullie allebei,

Liefs van Sandra

Hallo Ria en Toon,

Bedankt voor jullie steun en leuk dat jullie mijn reis gaan volgen. Ik zag dat je jullie email adres al had ingevoerd op de mailinglist.

Groetjes, Kasper

Hallo OpperdushiSandra,

Leuk hé dat we dit samen gaan doen. Ik vind het wel erg bijzonder en ben wel benieuwd wat we allemaal nog van elkaar te weten komen tijdens deze reis....tijd genoeg om over alles en nog wat te praten!
En ja zeker respect voor die ouwe vader van me.

Groetjes, Kasper

Gabi lieverd,

Ik ben ook ontzettend trots op jou dat je dit gaat volhouden zonder mij!

xxx

Stichting Tuharuko Awaj / Desiree

Beste Kasper én Vader,
wat een geweldig initiatief, weer! Prachtig dat jullie samen deze reis gaan maken die op meerdere fronten heel bijzonder is en zal zijn. We volgen jullie uiteraard, gaan je link aan zoveel mogelijk mensen door sturen zodat er veel geld wordt op gehaald voor de beide stichtingen. Onwijs veel succes en plezier.
Groetjes namens het hele bestuur, Desiree

Kees en Mieke

Respect en klasse voor jullie allebei!
Mooie voorbereiding en vind het knap dat je naast de fysieke inspanning, ook tijd vind om ontspanning te vinden en mooie foto's weet te maken.

Succes!

Jan Lantinga

Kasper, mooi verhaal en foto's van de testrit. Hopelijk is het weer tijdens jullie tocht vergelijkbaar. Droog, lekker zonnetje en niet te warm.

Groet,
Jan

Kasper

Even een reactie op de laatste berichtjes.

Desiree,
Spread the news, en nu maar hopen dat de mensen een € over hebben.

Kees en Mieke,
Het was een geweldige voorbereiding en voor veel foto's hebben we stilgestaan en een paar in volle vaart. Daar wordt je vanzelf handig in :-)

Jan,
Ik hoop het ook van dat mooie weer, maar ga er zeker niet van uit. Kan het alleen maar meevallen !

Ralph & Mineke
Bedankt, maar ook op 12000km afstand kan je af en toe helpen. Een leuk berichtje af en toe doet wonderen.

En voor iedereen wilde ik zeggen, helpen kan natuurlijk het beste door voor de kinderen te doneren, maar ik zie net dat de eerste donaties al binnen zijn gekomen.

Bedankt!

Westmaasjes

Kasper en natuurlijk '''Papa'' wat een fantastiche uitdaging gaan jullie te gemoed. We gaan jullie zeker volgen.
Succes en wie weet zie je ons nog wel met de klapkar.
Groet van ons

coby

via een zus kreeg ik je krantenbericht "help zonder iets terug te vragen"
ik ben voornemens om volgend voorjaar de tocht te gaan maken op de fiets. ik ga je volgen, ben heel benieuwd naar je reis op skates. alle succes toegewenst!

Kasper

Reactie op de laatste berichtjes,

Ed, Karin en de kids
Dat zou wel echt geweldig zijn als jullie ineens met de klapkar op ons pad staan, helemaal als onze eieren bakkende ontbijt man er ook bij zou zijn! Dejavu!

Coby,
Leuk dat je mij gaat volgen, ik ben zelf net zo benieuwd naar mijn reis :-)
Maar leuk om te merken dat het nieuws zich verspreid door de krantenberichten.
Spread the news! Hoe meer sponsers des te meer kinderen gelukkiger worden in Nepal.

Groet, Kasper

Corrine

Hoi Kasper wat geweldig, dat je dit ga doen met je
vader, ik wens jullie heel veel succes en plezier.

En wat fijn, dat het thuisfront er achter staat wat je gaat doen.

x Corrine

Hallo Corrine,

Bedankt voor je steun en we zullen er van genieten :-)
Groeten aan Hans, Roxanne en pa en ma!

Jacqueline

Wat schrijf je leuk Kasper!!!
En wat een die-hearts(schrijfwijze juist?)zijn jij en je pa!!!
Ik had t al eerder gelezen,maar t antwoord is wat llater:Sorry!Veel succes mannen!!
XXJacqueline

Jos en Magda Schuurmans

Hoi Kasper en Paps.
Staan jullie in de startblokken. Morgen is het zover. Wij wensen jullie heel veel succes en ontzettend veel plezier.

Johan en Kasper

Het is bijna 12 uur en we zitten momenteel in Noyon en gaan vandaag verder naar Compeignie om daar in de refugie te slapen en morgen verder de heuvels in te gaan. Zodra de mogelijkheid zich voordoet zal ik verhalen en fotos op het log plaatsen, maar dat valt niet mee in la France!

Groetjes Johan en Kasper en bedankt voor jullie berichtjes

Johan en Kasper

Met pijn en moeite een aantal fotos kunnen plaatsen!
Probeer het zo snel mogelijk weer.
Hier alles goed, zitten in Compiegnie

Ria

Hoi Kasper en Johan ,

De foto's zijn erg leuk om te zien .

Fijn om te horen dat alles goed gaat .
Nu kan ik tegen oma zeggen dat het goed gaat met jullie. Ze vind dat erg fijn als ze weer wat hoort.

Ik heb op de kaart opgezocht waar jullie ongeveer zijn. Dat probeer ik een beetje bij te houden.

Nog een goede reis en veel liefs allebij ,

Groetjes Toon en Ria ook van oma, xxxxxx