2.300 Km op de skates naar Santiago de Compostela voor wezen in Nepal

Weg is weg!

Weg is weg!

Een weg is een weg, nou mooi niet!

Hier een verhaaltje over het wegdek in relatie tot skaten, en dan vooral het Franse wegdek tot nu toe.

Een skater is heel erg afhankelijk van het wegdek, skaters onder ons zullen dit beamen. Er is namelijk niks zo fijn dan dat de skates doen wat jij wil, de afzet die jij geef ook resulteert in de beweging die jij voor ogen had. Dit is natuurlijk alleen mogelijk op een glad wegdek wat zich nog het liefst horizontaal bevindt. Maar de skaters onder ons weten dat de eerste uitdagingen van holletjes en bruggen in het grotendeels vlakke landschap van Nederlandvoor een beginnende skater meestal een onoverkomelijk probleemis, maar na wat lef en een goede begeleiding komt dat allemaal goed

Nou in Frankrijk is dit totaal anders, het asfalt bestaat grotendeels uit een grindpad

van steentjes

met een diameter van 1 tot 3 centimeter alleen dan zitten ze grotendeels vast! Dan is het nog zo dat dit asfalt landschap nog per meter wisseld
wat een skater juist niet prettig vind want je kan beter een constant slecht wegdek hebben dan een wegdek dat constant varieert. Dit heeft namelijk tot gevolg dat steeds de snelheid van je skates wordt afgeremd of versneld en dat de 100 kilo die er bovenop staat zich daar constant aan moet aanpassen. Je ben dus de hele dag bezig als koorddanser om te zorgen dat je lichaam zich niet horizontaal gaat begeven. Dat lukt grotendeels, al is het bij mij in België en tijdens het maken van een foto even mis gegaan.

Een andere uitdaging van het Franse wegdek is dat het soms stijl omhoog tot 10% begeeft en dat je meestal ook weer omlaag moet. Op goed wegdek kan dit resulteren in snelheden tot bijna 50 km maar grotendeels kan je hier geen risico nemen.

Elke oneffenheid

betekent vermindering van de snelheid van je skates en de snelheid waar dan de overige 100 kilo door wil gaan moet je kunnen doseren dus niet te hard!

Een stukje zacht wegdek, en dat is er zeker met deze temperatuur zorgt ervoor dat je skate tot stilstand komt en het is hier zelfs zo erg dat het asfalt aan de skates blijf zitten!

Het is zelfs zo zacht dat ik met mij wijsvinger een munt zomaar een halve centimeter in het wegdek druk,

mijn bijdrage aan het Franse wegdek!

Dan kan je wel voorstellen dat als er een paar millimeter van een wieltje met 100 kilo daar bovenop direct in het asfalt gezakt en stilstaat met het effect dat de overige 100 kilo zich horizontaal doorgaat begeven. En dan hebben we het nog niet over de losse stenen, de gaten, dode beesten en dat de weg zich ook in zijwaartse kanten kan laten hellen, alsof je op de wielerbaan van Ahoy rijd alleen niet zo mooi glad.

Skaters van Nederland niet meer zeuren over een slecht fietspad of een onneembare brug of ik stuur je voor een tochtje naar Frankrijk! (grapje)

Zoals je ziet zat uitdagingen om lichamelijk en geestelijk overeind te blijven en in Spanje komen pas de echte bergen en daar schijn het wegdek nog meer variaties te vertonen.

We houden je op de hoogte!

Ronald T (Fortuna)

Kasper, je heb gelijk de Nederlandse wegen zijn van goede kwaliteit t.o.v. de overige Europese wegen.