2.300 Km op de skates naar Santiago de Compostela voor wezen in Nepal

Dag 23

Dag 23 van St Palais naar Roncevalles

Ik word wakker van de herrie die pa aan het maken is en vraag of hij stil kan zijn voor de andere mensen op de slaapzaal.

Ik wrijf in mijn ogen en kijk de slaapzaal in, allemaal lege bedden en de dekens netjes opgevouwen! Ik vraag verbaasd en natuurlijk onnodig 'is iedereen al weg?'.

Hoe laat is het dan wel, ik heb goed uitgeslapen waarschijnlijk, maar een blik op de klok laat zien dat het nog geen half zeven is en iedereen zit al aan het ontbijt!

Dan zit er niks anders op dan de spullen inpakken, bedje omschudden en naar het ontbijt, waar we de thee of koffie in een voor ons dessert schaaltje krijgen! Wat brood met jam naar binnengewerkt en de watervoorraad voor onderweg goed gevuld want het zou vandaag 38 graden worden. Na een heel vriendelijk afscheid van de Belgische vrijwilligers die ons nog even op de foto willen nemen vertrekken wij richting Spaanse grens, wat we trouwens elke dag al hebben gedaan maar de kans dat we hem vandaag gaan passeren is wel erg groot.

We vertrekken op aanwijzingen van de mensen uit de Refuge en beginnen gelijk aan een klim van 2,5 km van 6 tot 7% heerlijk na het ontbijt om er even lekker in te komen. Maar mede door het goede asfalt en de nooit aflatende energie van ons bereiken we tot onze eigen verbazing om 10 uur al St Jean Pied de Port en nemen we even tijd voor een bakje koffie en een voorbespreking voor de verdere reis. Want eigenlijk hadden we 1 dag gerekend om van St Jean Pied de Port de Pyreneeën over te steken. We besluiten het vandaag aansluitend van onze tocht vanuit St Palais te doen wetende dat het heel zwaar en misschien wel laat kan worden. Bij de eerste stijle klim naar de grens landen we in Valcaros op 385 meter hoogte bij een speciaal zaak in Spaanse producten die ook sinas voor ons heeft en twee stoelen voor de deur en een half uur verlaten we het dorp langs het typische Pelote veld met een even zo typische muur waarzonder het spel niet gespeeld kan worden . Dan gaat de echte klim beginnen naar Puerto de Ibaneta een klim van 16 km lang van 7 tot 9% tot een hoogte van 1056 meter.

Nou dat hebben we geweten, meer gelopen dan gefietst en geskate, te heet, te stijl, asfalt te slecht. Dus even stoppen bij elk stroompje om onszelf en onze petten nat te maken, de paardenvliegen van ons afslaan en beetje bij beetje naar de top. Halverwege neem ik de fiets van pa over, hij zit er helemaal doorheen en lopen alleen is al zwaar genoeg voor hem op dit moment.

We passeren al lopende nog een stel jongens met begeleiders welke allemaal op de fiets zijn maar er de kracht niet meer voor hebben zoals Joling het zou zeggen. Aangekomen op de top bij de gedenksteen van ridder Roeland die hier in zijn strijd met de Basken is gestorven kust pa de grond en gaat daarna even gesterkt, ik neem wat Fotos we drinken wat en laten ons als vliegende Hollanders naar beneden storten en rijden bijna het dorpje Roncevalles voorbij terwijl mensen ons zitten te filmen vanuit de auto.

Wie had dat ooit gedacht, we zitten in Spanje en zijn de Pyreneeën over en dat op skates en een 79, jaar oude fietser. Daar hadden ze vroeger olifanten voor nodig of waren dat de Alpen?

We zoeken een slaapplaats, wat hier geen probleem is want het dorpje bestaat alleen uit kerkjes, refuges (slaapplaatsen voor pelgrims) en twee restaurants.

Even douchen, eten, remblokjes vervangen en uitrusten voor morgen als de reis richting Pamplona zal gaan waar zoals Hemmingway heb geschreven wel eens een loslopende stier tegen kunnen komen!

En we treffen het want als het goed is vallen we midden in de feestweek.

Ronald T (Fortuna)

Gefeliciteerd met jullie Spaanse overwining, wellicht een voorbode voor a.s. zondag......
Zoals elke marathon het weet...voldoende drinken, probeer bij veel zweten, iets van zout in je drinken te doen ;-)
Saludos

gerrit

Beste Kasper en (Jo)hannes:
Dus nu al in Spanje aangekomen! Proficidad!!! Wat een prestatie om op skates en fiets door en vooral over die Pyreneeen heen te komen. Het einddoel nader jongens! Dus geen twijfels over het wel of niet halen van het einddoel. Ik zou zeggen: zoek zondagavond een gezellig Spaans cafeetje op en bekijk daar de WK-finale. Wat de uitslag ook zal zijn, de volgende dag wordt een fantastische fiets-skeelertocht, zeker weten. Veel succes de komende dagen! Bienvenidos

Annette

Wauw! Jullie zijn over de Pyreneën gekomen! St Jean Pied de Port ken ik goed, ben daar een aantal keren geweest. Een hele prestatie! Waarom denken jullie dan toch nog Santiago niet te zullen halen? De rest lukt vast en zeker ook wel.
Een tip: misschien ook nog eens een dagje ontspanning, rondkijken?
In de Volkskrant van vandaag, 10 juli, staat een heel artikel over de pelgrimsroute naar Santiago, met inteviews met mensen die de tocht lopen en fietsen. Daar hadden jullie bij moeten zitten!
Misschien kun je het artikel opzoeken op internet.
Heel veel plezier vooral in het mooie Spanje! Jullie gaan nu 'de droogte' in! De Pyreneën zijn een grens tussen nat en droog.

liefs voor jullie beiden
Annette

Andreas Swiebel

Als je het bericht leest in de volkskrant begrijp je nog beter wat een prestatie jullie leveren. Zonder de hulp van een tourcaravaan Je mag er echt trots op zijn. Zo vader zo zoon. Er wordt weer een stuk geschiedenis geschreven.
Hieronder de link;

sietske

Jeetje, zo snel al!!! Heel goed gedaan hoor! respect.
Ga zo door en jullie halen het einde echt wel!!!

groetjes

Sietske

Carmen en Wladimir

Hallo sportieve reizigers!

Even een berichtje vanaf het thuisfront. Van Nederland naar Spanje in slechts 23 dagen en dat op de fiets/skates, chapeau!

We doen het jullie niet na. Zoals jullie inmiddels weten, is het ook in Nederland flink warm. Vandaag finale Nederland-Spanje, de buren zijn al een tent, muziek en groot scherm in de straat aan het opbouwen voor vanavond. We gaan met de hele straat de laatste wedstrijd bekijken, Wesley gaat speciaal voor deze gelegenheid gekleed in een oranje rompertje.

Nou lui, zet hem op en blijf gezond!

Groetjes Wladimir, Carmen en Wesley

Opperdushi

He kanjers,
Wat een spannende verhalen en wat een mooie foto's. Het is zo onderhand wel een hele expeditie aan het worden......
Zal vast wel een gekkenhuis zijn in Spanje na het winnen van DE CUP. Hebben jullie het nog kunnen zien?
Nou jongens, nog even volhouden, we denken aan jullie en op naar de finish....
Liefs uit Opperdoes van Jan, Sandra en de meiden

Jacco ICT

Kasper,

Precies binnen de SLA gehaald :-)
ICT afd DMS volgt jullie verrichtingen ook op de voet en heeft een inzameling gehouden. Zojuist 145 euries naar je overgemaakt. Go for it guys!!

plonie wander

Hallo Kasper en Pa, wat een prestatie zeg ik weet zeker dat jullie het gaan halen hoor !!!!!!! Jullie zitten goed met het winnen van de Cup daar in Spanje, kijken jullie uit in Pamplona voor het stieren vechten.
Nog veel plezier gewenst samen liefs Plonie